انکُر تکست (Anchor Text) چیست؟

فرقی ندارد چند سال در زمینه سئو فعال بوده‌اید یا چند روز؛‌ مطمئنا نام انکرتکست به گوشتان خورده است. در واقع هر بک‌لینکی که ایجاد/دریافت می‌کنیم، با خودش متن لنگری را به همراه دارد که می‌تواند در رتبه ما روی آن کلمه کلیدی تاثیر بگذارد. در این نوشته می‌خواهم اهمیت استفاده از انکر تکست صحیح، اهمیت ایجاد تمایز بین انکرتکست‌ها (Diversification) و نسبت‌های مناسب برای این کار را برای شما بنویسم.

انکُر تکست (Anchor Text) چیست؟

هر لینکی که در وب ایجاد می‌شود، یک عنصری را به صفحه دیگری در وب متصل می‌کند. این عنصر می‌تواند یک عکس باشد و یا یک کلمه و یا یک عبارت متن. در ساختار عادی یک لینک انکرتکست به شکل زیر توصیف می‌شود:

1
<a href="http://farnian.com">Anchor Text</a>

در نتیجه هر بک‌ لینکی که ایجاد می‌کنیم متن لنگری را با خود به همراه دارد. اهمیت این متن لنگر آنقدری بالاست که می‌تواند باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی گوگل شود و یا به خاطر زیاده‌روی در استفاده از آن و بهینه‌سازی بیش از حد آن ((Over Optimization)، باعث جریمه شدن وب‌سایت شما شود.

تا قبل از این که الگوریتم پنگوئن بخواهد وبسایت‌ها را ناکار کند، شما می‌توانستید تا حد ممکن بک‌لینک برای وب‌سایتتان ایجاد کنید. متن لنگر را کلمه کلیدی مد نظرتان قرار دهید و رتبه بگیرید.

اما پس از معرفی پنگوئن، بازی به‌کل تغییر کرد. حالا الگوریتم گوگل می‌تواند بک‌لینک‌های شما را آنالیز کند، ببیند که چقدر بک‌لینک پروفایل شما طبیعی است و می‌تواند شما را به خاطر رعایت نکردن قوانین و دستکاری بک‌لینک‌ها، جریمه (Penalty) کند.

مدل‌های مختلف انکر تکست

انکرتکست‌ها به چند دسته و نوع مختلف تقسیم می‌شوند که من هر کدام را معرفی می‌کنم:

۱- برند (Branded):

قطعا در وب‌سایت‌های مختلف دیده‌ایم که برخی از وب‌سایت‌ها با نام خود بک‌لینک گرفته‌اند. مثلا همین جا که من به فرنیان لینک می‌دهم، یک بک‌لینک با انکر تکست Brandedd ایجاد کرده‌ام.

۲- کلی یا Generic:

اگر در حین نوشتن متنی بخواهم بگویم که اینجا را بخوانید، یک انکر تکست جنریک ایجاد کرده‌ام. انکرتکست‌های جنریک کلمه کلیدی خاصی در خود ندارند. نمونه‌های آن: اینجا کلیک کنید، این را بخوانید، بخوانید، اینجا، این، + و …

۳- بدون متن لنگر یا Naked Anchor Text:

گاهی دیده‌ایم که لینک‌ها متن خاصی ندارند. مثلا: http://farnian.com را اگر به فرنیان لینک کنم، یک بک‌لینک با انکرتکست Nakedd ایجاد کرده‌ام.

۴- تصاویر:

تصاویر یکی دیگر از چیزهایی هستند که عموما لینکشان می‌کنیم. تصاویر به صورت مستقیم انکرتکست نیستند؛ اما متنی که برای ALT آنها می‌نویسیم، به عنوان متن لنگر شناخته می‌شوند.

۵- برند + کلمه کلیدی (یا کلمه کلیدی + کلمه دیگر) (در کل: Partial Match)

در واقع ترکیب برند + کلمه کلیدی اصلی را شامل می‌شود. یعنی: خدمات سئوی فرنیان؛ هم کلمه کلیدی مد نظر من که خدمات سئو بوده است را در بر می‌گیرد و هم برند فرنیان را.

۶- کلمات کلیدی اصلی (Exact Match):

مهم‌ترین و حساس‌ترین نوع انکرتکستی که با آن سر و کله می‌زنیم این مورد است. این انکرتکست اصولا کوتاه است و کلمه کلیدی اصلی ما را در بر می‌گیرد. به‌طور مثال اگر می‌خواهم کلمه بازاریابی را برای فرنیان هدف بگیرم،‌ مستقیما کلمه بازاریابی را بدون هیچ پیش‌وند و پس‌وندی به سایت لینک می‌کنم. در ادامه در مورد این نوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

همچنین بخوانید:  چگونه کیفیت لینک‌ها را در کمپین‌های سئو ارزیابی کنیم؟

چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

بک‌لینک‌های یک سایت باید از تمامی موارد فوق تشکیل شود. هم  Exact Match داشته باشد و هم جنریک و هم برند. این که یک وب‌سایت از ۱۰۰۰ سایت مختلف فقط با کلمه کلیدی طراحی سایت لینک داشته باشد به‌هیچ‌عنوان طبیعی به نظر نمی‌آید. چطور ممکن است ۱۰۰۰ سایت مختلف دقیقا با یک کلمه کلیدی به شما لینک بدهند؟

گوگل به راحتی می‌تواند پترن تکرارشونده‌ای که برای بک‌لینک‌ها دارید را آنالیز کند و در صورتی که مشکوک بود، سایت را جریمه کند. پس بهتر است پیش از شروع یک پروژه سئو، مطمئن شوید که برنامه مناسبی برای ایجاد تمایز در بک‌لینک‌ها (Diversify کردن بک‌لینک‌ها) دارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *